PORI PORI TERBUKA



Pori kulit wajah yang terbuka tak boleh dihilangkan. Mungkin hanya melalui rawatan laser beberapa kali yang menelan kos agak tinggi.
Apa yang boleh kita lakukan adalah buat ia “nampak” kecil dan cegah ia daripada menjadi lebih besar dengan langkah dan penggunaan produk yang betul serta mampu membantu.
Persoalannya macam mana nak buat pori pori tu “nampak” kecil?

1. PASTIKAN PORI WAJAH BERADA DALAM KEADAAN BERSIH
Bila pori bersih, ia nampak lebih kecil. Antara cara nak buat pores lagi bersih ialah guna BHA + clay mask + oil cleanser (buat step double cleansing) dan teruskan basic routine seperti biasa.

Amalkan pembersihan pori pada waktu pagi, seminggu sekali atau dua kali di kawasan hidung saja dengan cara :

1. Bersihkan wajah dengan oil-based (makeup remover) bilas dan cuci dengan Perfect Hydra Soothing Cleansing Gel dan biarkan kering

2. Sapu tipis BHA di bahagian atas dan sekeliling hidung (bahagian pori paling besar)

3. Biarkan selama 15-20 minit

4. Apply clay mask

5. Tunggu 15-20 minit (clay mask mengeringkan tak boleh lama sangat)

6. Bilas clay mask dengan air biasa

7. Keringkan muka

8. Bersihkan muka dengan oil-based cleanser (ulang langkah 1)

9. Pupurkan Perfect Hydra Magic Essence dan tepuk tepuk lembut seluruh wajah, ulang pakai jika skin terasa begitu kering sehingga rasa benar-benar lembap

10. Letakkan hydrating sheet mask untuk ekstra rawatan, biarkan mengikut masa yang ditetapkan (tak perlu bilas)

11. Teruskan dengan pemakaian Perfect Hydra Calming Moisturizing Gel atau serum pilihan. Tukarkan kepada Perfect Hydra Beauty Cream SPF 35 atau sunscreen pilihan jika mahu berada di luar.

2. JANGAN ABAIKAN PELINDUNG TABIR MATAHARI
Cahaya matahari (UVA) adalah salah satu punca buat pori wajah bertambah besar. Jangan abaikan penggunaannya. Sebelum pori bertambah besar, cegah sebaik mungkin. Elak sebelum keadaan jadi lebih parah.

#nadasutraskincare #nadasutra #hydrating#rejuvenating #tightening #firming #calming#soothing #phbalanced #labtest #kkmapproved