NIACINAMIDE DAN MANFAATNYA



Niacinamide atau disebut sebagai Nicotinic Acid, adalah vitamin B3 yang terkandung di beberapa jenis makanan seperti ayam, salmon, tuna, dan sayuran hijau. Niacinamide membantu memperkuat pertahanan lapisan kulit yang paling atas.

Disebabkan itu, vitamin B3 ini dapat menganjalkan kulit dan mempunyai sifat anti-radang yang bagus untuk menghilangkan kemerahan yang disebabkan oleh jerawat dan meredakan jerawat yang membengkak.

Untuk yang memiliki kulit berminyak tak perlu bimbang kerana niacinamide menjaga pertahanan kulit dan pengeluaran minyak jadi lebih terkawal. Pori-pori akan menjadi lebih bersih kerana tidak tersumbat minyak yang berlebihan. Selain itu, niacinamide juga menjaga kelembapan kulit kerana vitamin B3 ini meningkatkan penghasilan ceramide, kandungan yang mengunci kadar air pada kulit.

Untuk yang memiliki banyak luka bekas jerawat, niacinamide juga boleh membantu memudarkan parut jerawat dan memperbaiki warna kulit yang tidak sekata. Ini kerana niacinamide membantu memperlambat proses pemindahan melanin ke permukaan kulit wajah.

#niacinamide #nadasutra #nadasutraskincare

Kesimpulannya bagi yang sedang mengalami kulit berjerawat, produk skincare yang mengandungi niacinamide patut dicuba. Kemampuannya untuk mengawal pengeluaran minyak dan kelembapan kulit sesuai untuk semua jenis kulit wajah . Kulit yang berminyak tidak akan menjadi kering, dan kulit yang kering tidak akan menjadi berminyak.

#noharshchemicals #nodangerouschamicals
Anti-aging. Anti-inflammatory. Antioxidants
#antipenuaan #antiradang #antioksidan
#hydrating #rejuvenating #firming #tightening#calming #soothing #pHbalanced #labtest