GOSIP BAWANG CILI API



Akhir-akhir ni kita dihujani dengan berbagai kisah panas antaranya kisah "putus kawan" selain kisah penceraian public figure, artis dan sebagainya . Dalam pada kita sibuk dengan urusan sehari-hari , tak sempat nak membaca laman gosip atau amik port akhirnya sampai juga ke pengetahuan kita .
Yelah , tak semena-mena terdengar orang bergosip kuat di kedai makan atau makcik jual nasi lemak yang peramah nak mati bukak mulot "eh betol ke si polan ngan polan tu dah nak bercerai?"..atauuuu budak cashier sempat berborak kosong "yelah wehhh aku ada baca post si polan dengan si polan ni kat ig , kompom dorang gadohh" kawannya menyambung "jahat giler kot si polan tu".
Kannnn , telinga dah terdengar so otomatik kita tertanya jugalah..."eh bio betol?" "accaner tu?" soalan yang tiada jawapan . Haaa dah fitrah manusiakan , rasa ingin tahu tu kuat tak tahan hidop dalam persoalan mula la menggali jawapan .
Kita pun tertaiplah nama web ruangan gosip dan cari tajuk si polan dan polan dengan harapan bertemu jawapan . Kita stalk twitter , ig , fb . Dah buang masa beberapa minit dalam hidop tersibok stalk hal orang lain yang takde kene mengena langsung dengan kita , takde kene ngena langsung dengan keluarga kita apatah lagi lipas terbang yang nyuruk dalam almari tepi sinki dapo kita !!
Takde kaitan dengan turun naiknya harga barang , takde kaitan dengan mimpi kita makan durian , takde kaitan juga dengan susah senang hidup kita !! Takde langsung !!
Bertambah masalah bila kawan atau kenalan kita pulak bukak cerita , yang kita ni dah tau takkan nak diam je macam batu kan ?? Mestilah terikot sembang ke laot .
Maklumlah kronologi kes semua dah dalam kepala . Maka kita kaut la dosa dia .
See ?? Kita sama je macam orang yang lain-lain tadi . Sebok beno kisahkan orang yang takde kena ngena dengan hidop mati kita pon !! Keje terkelendat , dok bergosip hebat . Tak pon dok follow up dan lagi dan lagi sampai cite dah basi . Buang masa betol . Dah la hidop ni singkat je . Tengah sibok fikirkan urusan orang buatnya tetiba mati?? Ayokk tak tauuu !!
Baiklah kepala otak tu disendatkan dengan "petang ni nak masak apa ye" , try fikirkan resepi baru , plan nak pakai baju apa esok bagi lagi lawa , urut-urut muka , mop lantai umah sendiri tak cukup lagi mop sekali umah jiran , korek idong pon lagi manfaat !! Kurang-kurang membersihkan anggota dari kekotoran aaa gituuuuu .
Senang je , caranya tak payah selidik lebih-lebih . Kalau terbaca atau terdengar tajok pun cakap pada diri "so ? masalah kau lagi berlambak kot " move onnnnn !! Kalau orang tanya jawablah "entahlah , aku pon banyak masalah tak larat pikir".
Fikir dulu sebelom komen . Fikir dulu sebelom share . Fikir dulu sebelum judge orang . Fikir dulu sebelom jatoh hukuman kat orang . Fikir dulu sebelom nak benci orang .
Betol ke kita lebih baik dari orang tu ? Betol ke kalau jadi kat kita pon , kita tetap lebih baik dari dia ?? Skip je la .
Tak payah pening , hati pon senang ...fokus nak buat itu nak buat ini macam-macam idea akan datang . Paling best dosa pon kurang tak la bertambah orang yang nak dicari kat "sana" kelak . Merangkak beb nak mintak maap punya pasal je . "sis saya nak mintak maaf sebab saya kata sis pompuan tak gune kat twitter pada 30 jun 2019 waktu sekian sekian" dah la kat dunia pon tak penah kenal , pikir kat sana kenal ?? Kerasss
Oh ye , ada juga terbaca yang : tabiat suka baca gosip atau bergosip menunjukkan keyakinan diri seseorang tu rendah sebenarnya . Mengetahui atau menyebarkan aib , keburukan dan kekurangan orang lain hanyalah tindakan bawah sedar untuk menutupi/melupakan aib , keburukan serta kekurangan diri sendiri .
Kira kalau selalu sangat amik port tu dah kategori ketagih . Jadi penyakit juga kalau tak ditinggal . Semoga kita semua dapat sesuatu atau duatu atau tigatu . Biarlah isu itu panas berapi mengalahkan samyang ramen sekali pon .
Jangan main 'hembus' sana sini kalau tak nak kena saman . Sudah-sudahlah . Bebas bersuara bukan bererti bebas menjatuhkan hukum , mencaci maki , bebas menghina dan bebas mengaibkan .