TUA


PROSES PENUAAN merupakan sesuatu yang normal . Proses penuaan atau nama saintifik ialah degeneration , juga terjadi pada sistem muskuloskeletal . Proses penuaan dibahagi kepada dua iaitu penuaan endogen dan penuaan eksogen .
Perubahan rambut menjadi beruban , osteoporosis merupakan contoh dari perubahan endogen . Pengaruh penuaan eksogen biasanya kerana cara hidup yang merugikan seperti merokok , makan berlebihan , minuman keras , tekanan dalam kehidupan dan sebagainya .
Ciri-ciri penuaan :
PENGGANTIAN SEL KULIT MATI SEMAKIN LAMBAT
Ketika bayi , kulit kita sangat halus . Seiring bertambahnya usia , penggantian sel kulit baru menjadi lambat , apalagi memasuki usia di atas 30 tahun . Penggantian sel kulit mati memerlukan setidak-tidaknya satu bulan . Sedangkan untuk usia 20 tahun sekitar 20 hari .
Flek hitam atau jeragat mula timbul !! Wajah yang kerap terdedah kepada sinaran matahari atau pancaran UV seperti lampu , flek hitam atau jeragat akan timbul dengan cepat . Flek hitam ini merupakan salah satu sebab wajah nampak lebih tua daripada usia sebenar .
Kedutan
Kedutan juga merupakan salah satu ciri-ciri penuaan . Kedutan boleh juga timbul ketika bukan di usia yang sepatutnya . Hal ini akan menampakkan seseorang lebih tua berbanding usia sebenar .
Selain daripada mengamalkan gaya hidup sihat, pelbagai cara boleh digunakan untuk mengekal kulit supaya kelihatan muda.
Kesihatan yang baik bergantung kepada kualiti pemakanan yang baik. Badan kita terdiri daripada berjuta-juta sel yang memerlukan vitamin, mineral dan zat galian yang mencukupi bagi menjamin tahap kesihatan yang optimum.
Antaranya ialah mengamalkan makanan tambahan atau suplemen seperti selenium , magnesium , chromium dan gluthathione . Sebaiknya jalani ujian kesihatan setahun sekali dan dapatkan pandangan daripada doktor anda .
Amalkan gaya hidup sihat serta rutin penjagaan tubuh badan dengan produk yang selamat serta tidak merosakkan .
NADASUTRA SKINCARE
Untuk keseimbangan