ELAKKAN DARIPADA 3 BAHAN INI



Beberapa bahan pada skin care yang ternyata bersifat COMEDOGENIC tahap dewa yang kulit berjerawat perlu elak!

1. ALCOHOL
Alcohol memiliki kebolehan dalam menyerap minyak berlebihan di wajah, tapi sayangnya effect segera yang dihasilkan ini boleh menyebabkan kesan buruk jangka panjang bagi kulit. Selain bersifat comedogenic, pengunaan alcohol sebagai pembersih wajah boleh menghakis kelembapansemulajadi kulit. Hasilnya pertahanan kulit akan melemah dan kulit mudah mendapat infeksi dan iritasi. Kononnya mengawal minyak di wajah yang ada jerawat malah bertambah parah pula. .

2. SILICONE
Dalam produk kecantikan alat solek silicone berperanan dalam menghasilkan kesan kulit lebih halus, lihat saja bagaimana penggunaan primer dapat menutupi ketidaksempuraan kulit dan membuat lapisan kulit anda terlihat lebih halus. Tapi sayangnya, anda yang memiliki kulit berjerawat perlu hati-hati dalam menggunakan produk berbahan ini. Silicone bersifat menyumbat pori-pori dan menjadikan kulit dehidrasi. Jadi jika anda terpaksa memakai primer usahakan untuk melakukan pembersihan wajah secara menyeluruh dengan melakukan double cleansing sesudahnya. Rutin eksfoliate setidaknya seminggu dua kali (sila belajar cara yang betul dulu). Hei, jangan terkejut hanya dengan penggunaan foundation atau bedak asas saja tiba-tiba jerawat tumbuh merata. Ini disebabkan pori kulit wajah anda telah tersumbat dengan jayanya dek silikon malah semua bahan comedogenic yang terdapat di dalam foundation tersebut (terutamanya yang berasaskan minyak untuk medium dan full coverage foundation)

3. COCOA BUTTER
Selain coconut oil atau minyak kelapa ini adalah satu lagi bahan semulajadi yang ternyata berpotensi besar untuk tidak serasi untuk pemilik kulit berjerawat. Meskipun dikenali dengan kemampuannya dalam menghidrasi kulit, cocoa butter wajib dihindari oleh orang yang berjerawat dari mengaplikasikannya pada wajah. Bahan semulajadi ini memiliki kandungan comedogenic paling tinggi. Sebaiknya cukup oleskan cocoa butter sebagai pelembap tubuh , terutama pada area lipatan kulit seperti siku dan lutut saja.

Nota :
COMEDOGENIC bermaksud bahan yang boleh menyumbat pori

#nadasutra #skincare #labtest