BAGAIMANA PROSES PENUAAN TERJADI ?





Hydrating products atau produk penghidratan adalah kategori pelembab berjenis Humectant yang boleh menyerap masuk ke dalam kulit.
Fungsi utama produk penghidratan adalah untuk meningkatkan atau mengekalkan kandungan air pada kulit. Oleh itu, produk ini kebanyakannya berasaskan air atau mempunyai tekstur yang lebih cair.
Produk yang termasuk dalam kategori ini biasanya mengandungi bahan seperti hyaluronic acid, aloe vera, propylene glycol, gliserin, atau panthenol.

MOISTURIZING
Bagi produk yang melembapkan atau moisturizing products secara amnya bermaksud menutup atau lock-in = mengunci permukaan kulit dengan lembapan untuk mengelakkan kehilangannya. Ini boleh dilakukan kerana kandungan minyak, dimethicone atau petrolatum di dalam moisturizer yang boleh menghalang terjadinya penguapan air pada permukaan kulit.
Dengan kata lain, pelembap berfungsi untuk mencegah kehilangan lembapan namun tidak menambah kelembapan pada kulit. Jika pelembap yang anda gunakan selalu tidak begitu memuaskan ia adalah kerana kulit anda yang tidak mempunyai penghidratan = tidak mempunyai air yang mencukupi di semua lapisan kulit (dalam dan permukaan) sebelum ia "terkunci". Kesimpulannya pilihlah produk kategori hydrating untuk memaksimumkan lembapan bagi keseluruhan kulit wajah.

#nadasutra #skincare #labtest #kkmapproved#hydrating #rejuvenating #firming #tightening#calming #soothing #pHbalanced#noharshchemicals #nodangerouschemicals