PENYAKIT BUAH PINGGANG, TANDA TANDA, PUNCA DAN RAWATAN.

Fakta Mengenai Penyakit Buah Pinggang

Buah pinggang , setiap sebesar genggaman , bermain tiga peranan utama:
1. Mengeluarkan bahan buangan dari badan, mengawal toksin dari membiak dalam aliran darah.
2. Menghasilkan hormon yang mengawal fungsi badan yang lain, seperti mengawal tekanan darah dan menghasilkan sel-sel darah merah.
3. Mengawal selia tahap mineral atau elektrolit ( contohnya , natrium, kalsium, dan kalium) dan cecair dalam badan.

Selepas darah telah diedarkan melalui badan, ia akan melalui dalam buah pinggang. Buah pinggang menapis bahan buangan dan garam yang berlebihan dan air yang keluar dari tubuh sebagai air kencing. Buah pinggang juga membuat hormon yang mengawal tekanan darah, serta mengekalkan metabolisme tulang dan pengeluaran sel-sel darah merah. Ia menjadi satu masalah yang serius apabila buah pinggang berhenti kerja. Bahan buangan yang terkumpul di dalam badan yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam bahan kimia yang diperlukan untuk menjaga tubuh akan gagal berfungsi dengan lancar jika buah pinggang tidak sihat atau bermasalah.





Terdapat banyak jenis penyakit buah pinggang. Penyakit buah pinggang boleh membawa kepada peringkat akhir penyakit buah pinggang ( ESRD ), iaitu suatu keadaan di mana buah pinggang gagal berfungsi seperti biasa. Mereka yang mengalami kegagalan buah pinggang perlu menerima dialisis atau pemindahan buah pinggang.

Punca Penyakit Buah Pinggang

Punca-punca yang paling biasa penyakit buah pinggang termasuklah kencing manis, tekanan darah tinggi, dan pengerasan arteri (yang merosakkan saluran darah di dalam buah pinggang ). Sesetengah penyakit buah pinggang adalah disebabkan oleh radang buah pinggang , yang dipanggil nefritis. Ini mungkin disebabkan oleh jangkitan atau reaksi autoimun di mana sistem imun atau pertahanan serangan badan dan kerosakan buah pinggang. Penyakit buah pinggang yang lain , seperti penyakit buah pinggang polisistik adalah disebabkan oleh masalah dengan bentuk atau saiz buah pinggang ( gangguan anatomi ), manakala penyakit buah pinggang yang lain mengganggu mekanisme dalaman buah pinggang ( gangguan metabolik ). Kebanyakan gangguan buah pinggang metabolik jarang berlaku , kerana penyakit ini perlu mewarisi dari ibu bapa (faktor keturunan).

Sebab-sebab lain kegagalan buah pinggang termasuklah pengambilan ubat-ubatan tertentu yang boleh menjadi toksik kepada tisu buah pinggang, dan tersumbat sistem yang mengalir buah pinggang (yang boleh berlaku dengan masalah prostat).

Gejala Atau Tanda Tanda dan Komplikasi Penyakit Buah Pinggang

Tanda-tanda penyakit buah pinggang bergantung kepada jenis penyakit biuah pinggang yang dialami. Jika penyakit ini adalah disebabkan oleh jangkitan bakteria , orang itu akan mengalami demam yang tinggi. Tanda-tanda penyakit buah pinggang termasuk membuang terlalu banyak atau terlalu sedikit air kencing atau terdapat kesan darah atau bahan kimia di dalam air kencing. Diabetes insipidus Nephrogenic adalah penyakit buah pinggang di mana buah pinggang tidak boleh mengeluarkan air yang mencukupi daripada air kencing untuk menjadikannya pekat.

Orang yang mempunyai penyakit buah pinggang sederhana atau ringan sering tidak menunjukkan tanda tanda atau simptom yang ketara. Walau bagaimanapun, dalam ERSD atau uremia , apabila toksin berkumpul di dalam darah seseorang, gejala-gejala berikut biasanya boleh dilihat:

1. Mata, tangan, dan kaki bengkak ( dikenali sebagai edema)
2. Tekanan darah tinggi
3. Sering keletihan
4. Sesak nafas
5. Hilang selera makan
6. Loya dan muntah-muntah
7. Selalu merasa haus / dahaga
8. Rasa busuk dalam mulut atau nafas berbau
9. Penurunan berat badan
10. Gatal gatal kulit yang berterusan
11. Oto bergerak-gerak atau kekejangan
12. Warna kekuningan perang pada kulit
13. Air kencing yang keruh atau berwarna teh.

Penyakit buah pinggang biasanya tidak menyebabkan kesakitan, tetapi dalam beberapa kes rasa sakit mungkin berlaku. Sebutir batu yang terbentuk dalam buah pinggang di saluran atau di saluran Kencing itu (tiub yang membawa dari buah pinggang ke pundi kencing ) boleh menyebabkan sakit kekejangan yang teruk yang merebak dari belakang serta bahagian pangkal paha. Kesakitan ini cuma akan hilang jika batu atau karang itu telah bergerak keluar melalui saluran kencing. Bagaimana pun ia akan melibatkan kesakitan yang kronik sebelum ia keluar.

Penyakit buah pinggang boleh membawa kepada kedua-dua kegagalan buah pinggang akut dan kronik, kedua-duanya boleh mengancam nyawa . Kegagalan buah pinggang akut yang berlaku tiba-tiba dalam masa beberapa jam dalam sehari, manakala kegagalan buah pinggang kronik berlaku secara beransur-ansur dalam tempoh bulan ke tahun-tahun . Kegagalan buah pinggang akut selalunya boleh disembuhkan jika penyakit yang mendasari dirawat. Dalam kedua-dua keadaan , buah pinggang tertutup dan tidak lagi boleh menapis bahan buangan atau lebihan air daripada darah. Akibatnya , racun mula terkumpul di dalam darah dan menyebabkan pelbagai komplikasi yang boleh menjejaskan pelbagai sistem badan. Kegagalan buah pinggang kronik akhirnya sampai peringkat akhir . Keadaan ini berlaku apabila buah pinggang cuma bekerja atau kurang daripada 10% daripada kapasiti penuh. Pada peringkat ini, seseorang itu memerlukan dialisis atau pemindahan buah pinggang agar dapat terus hidup .

Mendiagnosis Penyakit Buah Pinggang

Melainkan jika buah pinggang bengkak atau ada tumor, doktor biasanya tidak boleh memeriksa penyakit dengan hanya merasai buah pinggang. Sebaliknya, doktor mungkin perlu menguji air kencing dan darah, mengambil imbasan daripada buah pinggang, dan menguji sampel ujian tisu buah pinggang. Ujian air kencing rutin , yang dipanggil ujian kencing untuk pemeriksaan kandunganprotein , gula, darah, dan keton (yang dicipta apabila badan memecahkan lemak ). Air kencing diuji dengan mencelup stick , yang merupakan sekeping plastik nipis ditutup dengan bahan kimia yang bertindak balas apabila mereka menyentuh bahan-bahan dalam air kencing. Doktor juga akan mengesan sel-sel darah merah dan putih dalam air kencing semasa kencing ( air kencing diperiksa menggunakan mikroskop) . Bergantung kepada punca yang disyaki masalah buah pinggang, beberapa ujian lain juga boleh dilakukan.