Tips atasi masalah kolesterol

Masalah kolesterol tinggi bukanlah sesuatu yang asing bagi rakyat Malaysia. Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia, 2.3 bilion penduduk dunia mengalami berat badan berlebihan dan 700 juta daripadanya mengalami masalah obesiti. Majoritinya adalah penduduk Asia dan tidak ketinggalan negara ini.

Kolesterol merupakan sebatian berlemak yang beredar melalui darah. Kolesterol yang beredar dalam darah melalui ikatan pada kompleks protein yang dikenali sebagai lipoprotein.

Kolesterol yang tinggi mampu meningkatkan risiko diserang penyakit berkaitan kardiovaskular dan juga strok. Kolesterol yang berlebihan akan menyebabkan dinding arteri akan tersumbat. Apabila ia semakin banyak, kolesterol tadi akan berkumpul dan menebal lalu menyebabkan pengaliran darah menjadi perlahan. Keadaan sebegini amat merbahaya kerana boleh menyebabkan aliran darah terus terhenti.

Cara terbaik untuk mengurangkannya adalah dengan mengawal berat badan. Secara asasnya, badan akan menggunakan kalori lebihan ketika kita melakukan sesuatu kerja. Kalori yang berlebihan dari makanan yang dimakan akan menjadi lemak dan berat badan pula akan bertambah.

Makanan yang tinggi dengan kolesterol termasuk daging merah, kuning telur, makanan laut dan organ haiwan seperti hati. Sesetengah individu mengalami paras kolestrol yang tinggi disebabkan oleh faktor genetik.

Cadangan pemakanan yang terbaik adalah dari sumber soya. Jumlah pengambilan protein soya yang disyorkan oleh pakar adalah 25g sehari. Ini kerana, protein soya telah terbukti dapat membantu mengurangkan paras kolesterol. Selain itu, protein soya juga merupakan sumber makanan utama untuk membina sel darah, otot dan tisu badan.

Pengubahsuaian cara hidup dan diet merupakan faktor-faktor penting dalam mengawal paras kolesterol. Kaedah memasak juga perlu dipertimbangkan kerana kaedah menggoreng berupaya meningkatkan jumlah asid lemak trans dalam makanan berbanding kaedah merebus, mengukus dan membakar.

Melakukan senaman secara kerap juga sangat digalakkan untuk mengelakkan daripada terkena sebarang penyakit.