Perkara kuku anda boleh beritahu mengenai kesihatan anda

Menghabiskan begitu banyak masa memotong, membentuk, buffing, dan mewarna kuku anda, tetapi anda mungkin tidak menghabiskan banyak masa untuk memeriksa mereka, dan ini bermakna anda mungkin tidak perasan bulatan kecil, jalur, atau warna ganjil yang boleh menunjukkan bahawa terdapat sesuatu yang tidak kena dengan badan anda.

Periksalah kuku anda untuk memeriksa keabnormalan berikut boleh membantu anda melihat tanda-tanda amaran awal seperti berikut: 



Kuku pucat 


Jika bahagian bawah kuku anda kelihatan pucat seperti hantu, anda mungkin mempunyai anemia, gangguan darah yang disebabkan kekurangan darah merah. Anemia terjadi akibat tahap rendah besi boleh menyebabkan oksigen tidak mencukupi dalam darah, yang menyebabkan kulit dan tisu menjadi pucat, terutamanya tisu di bahagian bawah kuku. Pastikan anda memakan sumber yang baik daripada besi, termasuk sayur-sayuran berdaun hijau, kacang, dan daging merah, untuk meningkatkan tahap kesihatan anda.

Lebih serius, kuku pucat juga boleh menjadi tanda diabetes awal atau penyakit hati, yang membawa kepada aliran darah terjejas. Jadi, elakkan makanan yang diproses dengan gula ditapis dan karbohidrat, dan makan lebih banyak serat , sayur-sayuran, dan bijirin penuh. Ini akan membantu untuk menstabilkan paras gula darah dan menghadkan kerosakan peredaran darah yang disebabkan oleh paras gula yang tidak terkawal. 




Kekuningan atau menebal


Kuku kuning sudah tentu tidak kelihatan cantik , dan apa yang menyebabkan ia brlaku adalah lebih menjelekkan. Kuku yang menebal, dengan atau tanpa warna kuning merupakan ciri jangkitan kulat. Mengikut satu sumber, ubat topikal tidak membantu sangat kerana jangkitan berlaku pada bahagian bawah kuku dan plat kuku asas. 




Garisan Gelap


Garisan menegak hitam atau gelap pada kuku sangatlah tidak boleh diabaikan. Ini kerana ia boleh menjadi tanda ciri melanoma, yang mana memerlukan pengesanan awal dan rawatan. Biarkan kuku anda telanjang tanpa memakai apa-apa supaya cahaya matahari dapat menembusi kuku anda. Pemakaian pengilat kuku akan memberi halangan untuk mendapatkan cahaya matahari yang mencukupi. 




Kuku rapuh, nipis atau tercabut


Kuku yang retak boleh mengecewakan, tetapi jika ia retak jika tersentuh sedikit, ia mungkin bermakna tiroid. Kelenjar di leher anda berfungsi untuk mengawal metabolisme, tenaga dan pertumbuhan, namun disebabkan hormon tiroid terlalu sedikit, jadi ia sering membawa kepada keguguran rambut, kuku rapuh dan nipis serta kuku yang tumbuh dalam kadar perlahan.

Gangguan tiroid juga akan menyebabkan kuku anda tercabut kerana berlakunya peningkatan dalam hormon tiroid yang mana boleh mempercepatkan perolehan sel. Sekiranya anda mengalami simptom-simptom kuku yang rapuh, nipis, lambat tumbuh, jumpa doktor anda secepat yang mungkin untuk ujian darah yang mudah yang boleh menyemak gangguan tiroid, kerana ia boleh dirawat dengan ubat-ubatan. 





Garisan putih


Garisan putih mendatar yang meliputi keseluruhan kuku secara berpasangan dan muncul pada lebih daripada satu kuku dipanggil garisan Muehrcke ini. Ini boleh menjadi petanda penyakit buah pinggang, hati yang tidak normal, atau kekurangan protein dan nutrien lain. Mengikut satu sumber, ia dipercayai disebabkan oleh gangguan bekalan darah ke kuku kerana penyakit yang tidak pesakit tidak sedar.

Namun, terdapat juga tanda mendatar pendek putih yang kebanyakkan daripada kita mengalaminya. Jangan risau kerana kebiasaannya akan hilang dengan sendiri. 




Kuku berwarna biru pucat


Muka berwarna biru adalah satu petunjuk yang jelas bahawa seseorang itu kekurangan aliran udara, dan kuku biru bermakna perkara yang sama- anda tidak mendapat oksigen yang mencukupi ke hujung jari anda. Ini boleh disebabkan oleh penyakit pernafasan atau masalah vaskular dipanggil Penyakit 'Raynaud', yang merupakan gangguan saluran darah yang jarang berlaku. Sesetengah orang mempunyai peredaran darah yang lebih perlahan, terutamanya apabila terdedah kepada suhu sejuk. Oleh itu, anda dinasihatkan memeriksa tahap darah dan oksigen anda jika kuku anda terus berfungsi biru kepada doktor.