PATCH TEST



Bila beli produk (apa-apa produk pun) jangan try semua sekali gus. Try satu persatu. Bagi gap at least sehari atau seminggu supaya kalau breakout, kita tahu produk mana yang jadi punca. Kalau pakai semua sekali gus, susahlah nak detect. Betul tak? 
Patch test! Lagi-lagi kalau anda ada masalah kulit sensitif atau cepat naik jerawat.

Macam mana nak buat? 
1. Apply dekat bahagian dalam lengan dan pergelangan tangan. Selain tu, leher pun boleh sapu untuk tengok sama ada naik merah, gatal atau tak.

Apply setiap hari dan tunggu dalam masa seminggu. Kalau ada ruam kemerah-merahan atau gatal, ini mungkin sebab alergi.

Tapi kadang-kadang tak perlu tunggu sampai seminggu, kalau apply sehari dah rasa okay, terus buat next step. Bergantung pada jenis kulit anda.

2. Lepas dah apply dekat semua bahagian tu, boleh try pula pada kawasan yang paling cepat irritate (tempat yang paling sensitif, biasanya pipi) & clogged pores (tempat yang selalu naik jerawat/whitehead/blackhead). Ada yang patch test dekat kawasan dagu.

Apply sikit je tipis-tipis. Perhatikan dalam masa 24 hingga 72 jam ada perubahan ke tak, gatal-gatal ke naik merah-merah ke atau pun naik jerawat. Kalau apply malam, bangun pagi esok tu cuba check semula.

Untuk kawasan yang cepat irritate macam tepi hidung dan pipi, apply sebelah je. Jangan dua-dua belah muka. Kalau rasa pedih, merah-merah, atau gatal terus cuci.

Masa buat patch test, nak pakai produk lain yang memang dah sesuai dengan kulit pun tak apa. Buat rutin cuci macam biasa sambil patch test ni. Kecuali memang dah breakout dan tak pasti yang mana produk puncanya. Abaikan

Tanda-tanda produk tak sesuai

1. Rasa panas/pedih
2. Naik merah-merah
3. Rasa kering/ketat
4. Naik jerawat
5. Whitehead & blackhead makin teruk

Kalau dah buat patch test dan rasa semuanya okay, barulah boleh letak dekat seluruh muka. Sebaiknya anda buat patch test ni dulu sebelum mencuba produk yang baru dibeli jika produk tiba-tiba tak sesuai, bukan sebab salah produk atau kulit memang sensitif tapi sebab skin ada ALERGI bahan tertentu (tak semestinya bahan beracun). Apapun produk #nadasutra dijamin selamat #labtest#kkmapproved dan lembut untuk kulit SENSITIF.