PENGGUNAAN ESSENCE



Menggunakan essence untuk merawat kulit kombinasi adalah rutin yang baik dan anda boleh menggunakan essence sebaik saja selepas mandi , membersih dan mencuci wajah. Sebaiknya perhatikan jenis essence yang anda gunakan, pastikan bahan dari essence tersebut sesuai untuk jenis kulit anda.

Jangan lupa untuk lakukan patch test jika essence tersebut belum pernah dicuba ya ! .
Dengan menggunakan essence kulit akan terasa lebih segar, nyaman dan tetap sihat. Selain itu selalu pastikan kulit kekal bersih kerana jika kulit bersih wajah akan terhindar dari segala masalah kulit seperti jerawat, flek hitam dan masalah kulit lainnya. Akan tetapi , jika anda ingin menggunakan toner sebelumnya sila gunakan kapas bersih dan tak perlu berlebihan.
Cuma perlu tuangkan di kapas muka dan sapu/wipe lembut seluruh bahagian wajah kemudian pupurkan essence dengan menggunakan kedua tapak tangan. Caranya :
Sapu dan tepuk tepuk lembut essence ke seluruh wajah dengan sekata.

Perlukah pelembap selepas itu bukankah essence sudah melembapkan ?
Essence dapat menyerap masuk lebih mudah ke dalam liang pori wajah. Disebabkan itu Essence mempunyai 5x kuasa menyimpan lembapan di dalam kulit berbanding pelembap jenis gel atau cream yang hanya melembapkan bahagian permukaan yang terkena. Sama ada anda melebihkan penggunaan essence dengan re-apply 2-3 kali atau menambahkan pelembap yang bersesuaian.

Jadi pelembap bagaimanakah yang sesuai untuk kulit kering ?
Anda boleh menggunakan pelembap jenis krim atau boleh gunakan spf/ sunscreen yang tidak mengeringkan kulit wajah ada = ada fungsi hydrating

Pelembap untuk kulit berminyak pula ?
Pelembap jenis gel lebih sesuai untuk kulit yang berminyak iaitu jenis water based. Elakkan penggunaan spf atau sunscreen jenis krim yang terlalu heavy atau melekit.

Spf atau sunscreen bagaimanakah yang baik untuk semua jenis kulit wajah ?
Semestinya yang rendah kandungan alcohol dan fragrancenya atau TIADA langsung.
YA...ITU LEBIH BAIK!!